Láska k lodím přivedla před několika lety Daniela Juríčka z Nové Vsi u Oslavan na vikingský festival v Polsku. Potkal se tam s místní kapitánem a domluvili se, že spolu vyrazí na Baltské moře na vikingskou výpravu.
Od té doby tam jezdí každé dva roky. Další osudové setkání se stavitelem lodí na Daniela čekalo v německém Hedeby, kam se zajel podívat na vikingský skanzen. „Když jsem tam pak jel s kamarády připravovat lodě na sezónu, napadlo mě, že si taky postavíme vikingskou loď,“ vypráví Daniel. Pracuje jako elektrikář a ve volném čase vede kroužek historického šermu KROHIS. Právě s dětmi z tohoto kroužku už jednu loďku v roce 2017 postavil. „Byla z překližek, sešroubovaná vruty, brali jsme ji jako pokus, jestli bude plavat. Jediný plán, který jsme měli, byl nákres křídou na zemi v garáži,“ říká s úsměvem. Plavili se s ní na Dalešické přehradě a užili si na ní spoustu legrace. Před Danielem však stála další výzva…
Na Ronju použili jasan z Oslavan
Do stavby vikingské lodě se pustil s Romanem Vránou, který pracuje v brněnské IT firmě. Pracují na ní už dva roky v prostorách oslavanského zámku, kde si zařídili dílnu. Je o něco větší než samotná kostra lodě. „Roskildské dánské muzeum vikingských lodí nabízí stavitelům plány. Když jsme to zjistili, požádali jsme o ně,“ přibližuje Daniel. Kdokoli má zájem se přijít podívat na to, jak jim jde práce od ruky, rádi ho do své dílny vezmou a se zápalem povyprávějí o lodi i o Vikinzích. Původní lodě byly dubové, ale protože je dnes problém sehnat dub na stavbu lodi, je jejich Ronja z dubu jen částečně. Využili modřín a jasan. „Jasan je dokonce ze stromu tady z oslavanského zámku,“ prozrazují.
Stavitelé se učí za pochodu
Pomáhají si vrtačkou i motorovou pilou, ale oba přiznávají, že raději sáhnou po dlátě a sekeře. Při práci se Daniel a Roman vrací o devět set let zpět. „Pořád se učíme něco nového. A stále obdivujeme ty, kteří takové a i mnohem větší lodě stavěli,“ přiznává Daniel Juríček. Spoje mažou klasickým borovicovým dehtem a vkládají do nich ovčí vlnu – tak plní funkci odvádění vody. Replika vikingské lodě je dlouhá necelých osm metrů a unese tunu nákladu. Daniel i Roman se už těší, jak ji vyzkouší na Dalešické přehradě. Kdy to bude, ještě přesně neví, staví ji ve volném čase a pečlivá práce potřebuje svůj čas.