Studenti

V Brně skončila celostátní fyzikální olympiáda

04. 03. 2013

Brno bylo od úterý 26. února do pátku 1. března dějištěm nejvyššího kola Fyzikální olympiády. Z celé republiky se sem sjelo padesát talentovaných studentů, aby ukázali, jak si dokáží poradit s náročnými teoretickými i praktickými úlohami.

Vítězem se stal Lubomír Grund z Gymnázia Zborovská v Praze, na druhém místě skončil Martin Raszyk z Gymnázia Mírová v Karviné a třetí příčka patří Jiřímu Guthovi z Gymnázia Jírovcova v Českých Budějovicích. V desítce nejlepších se umístili také studenti z Třebíče a Brna. Nejúspěšnější řešitelé, kteří budou moci reprezentovat Českou republiku na Mezinárodní fyzikální olympiádě a od partnera soutěže Skupiny ČEZ získali na další vzdělávání 30 000 Kč.

Účastníci 54. ročníku Fyzikální olympiády museli vyřešit obtížné fyzikální úlohy, které nenajdete v běžných středoškolských učebnicích. Nad správnými výsledky čtyř teoretických a jednoho experimentálního příkladu si tento týden lámalo hlavu padesát nejlepších středoškoláků z celé ČR. „Letos slavíme výročí 100 let od objevu Bohrova modelu atomu. Tato událost inspirovala kolegy i při vymýšlení jednoho ze soutěžních úkolů,“ prozrazuje Pavel Řehák, zástupce organizátorů olympiády. Hostitelem soutěže talentovaných mladých fyziků bylo ve dnech 26. 2. až 1. 3. Gymnázium na třídě Kapitána Jaroše v Brně spolu s Fakultou strojního inženýrství VUT Brno. „Olympiáda se v Brně konala naposledy před 13 lety, a proto jsme se snažili připravit co nejatraktivnější program,“ doplňuje Řehák. Účastníci olympiády tak například diskutovali s předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Danou Drábovou, nahlédli do tajemství vesmíru v brněnské hvězdárně a navštívili zajímavé exkurze.

Z prvního místa se radoval Lubomír Grund (18 let), student Gymnázia Zborovská v Praze. „Mám velkou radost z vítězství, hodily se mi zkušenosti z jiných soutěží i z loňské olympiády, kde jsem skončil jako čtvrtý,“ hodnotí svůj výsledek Grund a dodává: „Nejnáročnější byl pro mě praktický příklad z kalorimetrie, tedy z měření různých teplot. Měl jsem na přípravu málo času a musel jsem si postup dobře dopředu rozmyslet a neudělat žádnou chybu.“ Olympiády se účastní pravidelně, protože díky jim získává nové zkušenosti a poznává zajímavé lidi. Na druhém místě skončil Martin Raszyk z Gymnázia Mírová v Karviné a jako třetí se umístil Jiří Guth z Gymnázia Jírovcova v Českých Budějovicích. Čtvrté místo patřilo Filipovi Murárovi z Gymnázia Třebíč a na 6. místě byl Jakub Vančura z Gymnázia tř. Kpt. Jaroše v Brně.

Nejlepší řešitelé budou moci reprezentovat ČR letos v červenci na Mezinárodní olympiádě v Dánsku. Z loňské soutěže v Estonsku si čeští zástupci přivezli celkem 5 medailí.

Tři nejúspěšnější účastníci získali symbolický šek v hodnotě 10 000 Kč. Finanční odměnu, která jim pomůže zakoupit si potřebné pomůcky pro studium na jedné z technických vysokých škol, věnovala Skupina ČEZ, která je partnerem fyzikální a matematické olympiády již čtvrtým rokem. „Technické obory bohužel mezi mladou generací stále nepatří mezi příliš oblíbené a nedostatek absolventů pak citelně postihuje náš průmysl. Společně s organizátory této jedinečné soutěže se proto snažíme ukázat studentům i veřejnosti, že fyzika a další přírodní vědy jsou velice zajímavými a perspektivními obory,“ vysvětluje Pavel Puff, manažer útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ. Pro školy, které připravují své žáky na olympiády, Nadace ČEZ navíc připravila soutěž o Oranžovou učebnu. Jedna z nich tak může získat finanční příspěvek ve výši 200 tisíc korun na nákup nebo modernizaci vybavení v učebnách fyziky, chemie a technických předmětů, popř. v laboratořích.

Skupina ČEZ podporuje technické vzdělávání již od roku 1992. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol, zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách, či vzdělává středoškolské učitele, jak zajímavě a poutavě učit fyziku. ČEZ také aktivně spolupracuje se středními a vysokými technickými školami při zvyšování kvality studia na těchto školách a navazuje spolupráci s budoucími techniky ještě v době studia. Síť spřátelených technických škol dnes zahrnuje 48 středních škol a 13 vysokoškolských fakult.