Na Moravskokrumlovsku pomáhá školám supervizor Jan Košíček. Patří k prvním supervizorům, které ministerstvo školství nechalo v minulosti proškolit v této oblasti.
Co je supervize ve školství?
Supervize je odborná podpora učitelů a dalších pracovníků ve školství. Pomáhá jim reflektovat praxi, zlepšovat pedagogické dovednosti a řešit náročné situace.
Jaké formy supervize existují?
Existují individuální a skupinová supervize. Individuální forma je zaměřena na konkrétní problémy jednotlivých učitelů, zatímco skupinová podporuje sdílení zkušeností mezi kolegy.
Jaká témata se ve školní supervizi nejčastěji řeší?
Často se řeší konflikty ve třídě, práce s dětmi se speciálními potřebami, komunikace s rodiči a prevence stresu a vyhoření.
Jak mohou školy na Moravskokrumlovsku využít supervizi?
Školám byla nabídnuta možnost využít supervizora přes projekt MAP. Na prvním setkání jsme představili proces a vysvětlili, co mohou očekávat. První setkání je seznámení s procesem supervize. Vysvětlil jsem, co od supervize očekávat, a že učitelé mohou otevřeně sdílet své potřeby a obavy. Tím se nastaví bezpečný prostor pro další spolupráci.
Jaký přínos může mít supervize pro učitele, kteří čelí konfliktům s rodiči?
Supervize učitelům pomáhá lépe zvládat komunikaci s rodiči, zejména v náročných situacích. Podporuje v hledání vhodných strategií a technik, jak efektivně reagovat a předcházet případným konfliktům.
Jaké výhody přináší supervize školám, které ji pravidelně využívají?
Školy, které pravidelně pracují se supervizí, vidí zlepšení v komunikaci mezi učiteli a žáky, lepší řešení konfliktů a celkové zvýšení profesní spokojenosti učitelů. Tím se zvyšuje i kvalita výuky a školní prostředí je stabilnější a podporující.