Z elektrárny

Stíhač britského Královského letectva Emil Boček na návštěvě

21. 06. 2017

Generálmajor Emil Boček, poslední pilot RAF, který se zapojil do letecké bitvy o Británii, poctil svou návštěvou včera 20. června Jadernou elektrárnu Dukovany.

Režim běžného provozu bloku přirovnal k režimu autopilota a ocenil lidský um vymyslet a provozovat takové dílo, které výrazně přispívá k energetické soběstačnosti České republiky.

Generálmajor Emil Boček se ve svém věku neuvěřitelných 94 let těší skvělé kondici. S velkou energií a zájmem si prohlédl strojovnu a na blokové dozorně 1. reaktorového bloku živě diskutoval s obsluhujícím personálem. Režim provozu bloku připomínal režim autopilota, kdy vše běží v automatickém režimu pod kontrolou řídících a bezpečnostních systému a obsluha personálu vykonává převážně vizuální kontrolu. Největší nápor na tříčlennou osádku blokové dozorny přichází pravidelně jednou za 11 měsíců, kdy se musí blok odstavit pro výměnu paliva a provedení běžné údržby.

„Velmi se mi líbila bloková dozorna a jsem rád, že jsem mohl osobně hovořit s vedoucím reaktorového bloku, který mi popsal jejich práci. Jejich práce je trochu podobná s prací pilotů. Piloti musí být velmi rychlí, obezřetní, musí se umět rychle rozhodnout. Piloti mají manuál pro krizové situace, elektrárna také. Operátoři procházejí výcvikem, piloti také,“ porovnává profese generálmajor Boček.

Válečný veterán nezapomněl nahlédnout také do skladu použitého paliva s dotazy na problematiku skladování, konstrukci kontejnerů Castor a výsledky deformačních testů. Kromě problematiky skladování paliva ho také zajímal výcvik operátorů a celkový stav provozované jaderné elektrárny.

Genmjr. Emil Boček(* 25. února 1923, Brno-Tuřany) je český válečný veterán druhé světové války oceněný prezidentem republiky Václavem Klausem 28. října 2010 Řádem Bílého lva za mimořádné zásluhy o obranu a bezpečnost státu a vynikající bojovou činnost.  

V roce 1939, v 16 letech, odešel tajně z domova. Dostal se do Bejrútu a zúčastnil se bojů ve Francii v létě 1940. V září 1940 ve Velké Británii absolvoval pilotní výcvik a byl přijat do RAF. Sloužil jako mechanik u 312. stíhací perutě. Roku 1943 byl na výcviku v Kanadě a od října 1944 sloužil jako pilot-stíhač u československé 310. stíhací perutě. Na svém kontě má 26 operačních letů. Z letectva odešel v roce 1946.

Fotogalerie