20. 10. 2015

Až do konce března příštího roku se mohou žáci ze základních a středních škol zapojit do třetího ročníku soutěže s názvem Vím proč.

Skupina ČEZ tak opět pro ně připravila zajímavou soutěž, jíž chce všechny nadchnout k hlubšímu zájmu o studium fyziky a dalších přírodovědných oborů. Vyhrává přitom ten, kdo natočí nejlepší fyzikální pokus, přičemž soutěžní videa je možné vkládat na www.vimproc.cz.

„Samozřejmě, že se opět soutěží o hodnotné ceny v kategoriích základních a středních škol. V každé autoři tří nejlepších experimentů, které vybere odborná porota, získají tablety. Ti úplně nejlepší ve své kategorii pak dopomohou svým školám k nové moderní učebně technických předmětů, na niž jim Nadace ČEZ přispěje částkou 200 000 korun. Všechna videa mohou navíc právě učitelům fyziky posloužit jako praktická pomůcka během výuky jinak pro mnohé žáky a studenty asi obávaných předmětů. Prostě soutěž „Vím proč“ je má inspirovat k tomu, že i fyzika a případně také chemie mohou být hravými předměty, jichž není třeba se bát a je možné se jim věnovat se stejnou lehkostí, jako třeba zeměpisu či dějepisu a dál je poté studovat na vysoké škole,“láká k účasti Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.

Nejzdařilejší experimenty sice vybere odborná porota, rozhodovat budou ovšem i návštěvníci stránek www.vimproc.cz  v on-line hlasování veřejnosti. Natočená videa proto mohou autoři sdílet se svými kamarády na sociálních sítích, protože ti jim pak mohou udělit na oficiální stránce soutěže hlas a pomoci tak k ceně veřejnosti. Tou je v tomto případě vstup do některého ze science center, například Techmánie v Plzni nebo IQ parku v Liberci, pro celou třídu. Sami se pak mohou vypravit na exkurzi do vybraného provozu Skupiny ČEZ. Aby to měli všichni soutěžící jednodušší a jejich šance na výhru byly vyrovnané, smí pokusy natáčet i v týmu s dalšími dvěma spolužáky, a to i za případné pomoci učitelů.

„Hlavně oni zřejmě ocení novinku v podobě přehlednějšího webu, rozděleného na soutěžní a výukovou část. V té druhé jsou již nyní všechna videa z minulých ročníků. Jsou řazena od nejlépe hodnocených směrem dolů. Navíc jsou rozdělena do kategorií dle současných učebních osnov, takže učitelé mají usnadněný výběr při jejich využití během výuky. Podle dotázaných pedagogů jsou přitom praktické ukázky natočené žáky a studenty pro jejich vrstevníky srozumitelnější a zábavnější, než suchá přednáška,“konstatoval Pavel Puff. Na závěr pak prozradil ještě jednu novinku: „Nejen hlavní ceny máme připraveny pro nejlepší experimentátory. Ve třetím ročníku soutěže „Vím proč“ jsme se rozhodli odměnit drobnými cenami autory nejpopulárnějšího videa měsíce. Nebudou přitom rozhodovat odborníci, ale opět veřejnost. Autor, případně autoři pokusu, který získá nejvíce hlasů návštěvníků www.vimproc.cz, se tak stane pomyslným vítězem daného měsíce.“

Během uplynulých dvou ročníků soutěže zavítalo na její webové stránky 230 tisíc návštěvníků. Jak do prvního, tak i druhého ročníku se zapojilo vždy na 620 soutěžících. V prvním ročníku bylo soutěžních videí 192 a ve druhém o 106 více. I s těmi nesoutěžními bylo na stránkách www.vimproc.cz vygenerováno již 490 videí (!) s nejrůznějšími fyzikálními pokusy. Web má nyní 660 aktivních registrovaných uživatelů.