(Ne)známé

Sklo a kov v harmonii: Magda Kubiasová vytváří v Plenkovicích vinuté perly

02. 11. 2024

Magda Kubiasová s úsměvem představuje své domácí království v Plenkovicích u Znojma. Sklepní prostory domu proměnila ve zlatnickou a sklářskou dílnu. Zabývá se výrobou vinutých perel, šperků, ale i obrazů.

Na sklářském kahanu vyrábí vinuté perly ze skleněných tyčí. Je to tradiční technika zpracování skla. Z vinutých perel ze své dílny tvoří šperky s použitím dalších materiálů, jako je kůže, chirurgická ocel, textil. Z „vinutek“ dělá obrazy a dekorativní předměty.

Ve sklářské dílně
„Budeme dělat korálek z kolekce Aqua," říká a ukazuje, jak se tenká skleněná tyčinka roztaví na hořáku, navíjí na ocelovou tyčinku a díky speciálnímu složení vytváří nádherné efekty – v tomto případě bublinky, které ve výsledku evokují vodu. „Vinuté perly se tak jmenují proto, že se roztavené sklo navíjí na tyčinku, která je namočená do separační hmoty, aby šel korálek později snadno sundat,“ vysvětluje. Pomalu otáčí skleněnou tyčinkou, aby se zahřála rovnoměrně a nepraskla. „Použiju transparentní tyrkysové sklo a přidám trochu sody pro efekt bublin,“ říká a pokračuje s precizností mistra skláře.

Na řadu přichází práce zlatníka
Když je korálek hotový, Magda jej vloží do pece, kde chladne několik hodin. Poté pokračuje ve zlatnické dílně. „Tady mám hotový korálek, který jsem připravila na náušnici. Teď vytvořím kaplík a dřík, aby mohla náušnice viset,“ ukazuje. Pracuje s pečlivostí, každý detail je přesně promyšlený, od tvarování kaplíku až po konečné leštění.

Celoživotní koníček
Magda není v tomto oboru žádný nováček, přestože se ke sklářství a zlatnictví dostala až později. „Vystudovala jsem chemicko-technologickou vysokou školu a ke šperkům jsem se dostala až na mateřské. Nejprve jsem používala kovové komponenty, ale chtěla jsem dělat šperky po svém. Tak jsem si dodělala učební obor zlatník-klenotník a teď tvořím šperky, které kombinují sklo a drahé kovy.“ V dílně najdeme nejen šperky, ale i její unikátní skleněné obrázky, jako je například Rozkvetlý rok, kde každá část reprezentuje jedno roční období. „Začínáme jarem a přes léto a podzim postupujeme k zimě,“ vysvětluje. Magdina tvorba je nejen technicky precizní, ale také poetická a inspirativní. Každý kousek nese její příběh, spojení skla a kovu, který evokuje kouzlo tradice i osobitého umění.