Z regionu

S osvětlováním přechodů se u nás začalo teprve před několika lety

19. 05. 2013

S kapitánem Zbyňkem Augustinem z Krajského ředitelství Police kraje Vysočina a kapitánem Lubomírem Sedlákem Krajského ředitelství Police Jihomoravského kraje jsme si povídali o bezpečnosti a osvětlení přechodů.

Kolik osvětlených přechodů se nachází v kraji Vysočina?

Zbyněk Augustin: Konkrétní počet osvětlených přechodů se statisticky neeviduje, vzhledem k rozdílným vlastníkům to ani nelze prakticky udělat, jednalo by se o značnou administrativní zátěž a centrální aktualizování dat by bylo problematické.

 

A jak je to na jižní Moravě?

Lubomír Sedlák: Je to stejné jako na Vysočině. Ale mohu říci, že počet přechodů osvětlených bezpečnostním osvětlením je nedostatečný a stále je co zlepšovat.

 

Podle čeho se vybírají přechody, které se osvětlí?

Lubomír Sedlák: Při realizaci nových přechodů pro chodce je osvětlení vždy nedílnou součástí stavby. U stávajících neosvětlených přechodů se prioritně osvětlují přechody vedené přes dopravně významné silnice, umístěné na zatížených pěších trasách v místech větší koncentrace chodců, zejména dětí. Jedná se například o přechody u škol, přestupních terminálů a zastávek hromadné dopravy osob, zdravotnických zařízení apod.

Zbyněk Augustin: I v této oblasti existují priority vzhledem k ekonomickým nákladům na osvětlení u stávajících přechodů a tudíž hlavním kritériem je poptávka pěších, intenzita vozidel a zejména také skutečnost, zda přechod pro chodce má již stavebně provedené bezbariérové prvky, tzn. například vytvoření nástupní hrany, dále varovné a signální pásy. Dalším důležitým faktorem je délka přechodu pro chodce, která u přechodu pro chodce bez řízení světelnou signalizací je limitována délkou 7 metrů, maximálně 8 metrů s určitými technickými odůvodněními.

Můžete uvést konkrétní příklad funkčnosti osvětleného přechodu?

Zbyněk Augustin: Na Vysočině se řada přechodů pro chodce začala nově speciálně osvětlovat zejména od roku 2010 až do dnešní doby, prioritně na silnicích I. a II. tříd. Spousta přechodů pro chodce na „své osvětlení“ teprve čeká, jelikož jsou ve fázi projektových příprav a budou se teprve realizovat. Funkční nasvětlené přechody pro chodce je možno vidět např. na ulici Žižkova v Jihlavě, ale je jich po kraji mnoho a jejich počet roste díky vstřícnému přístupu samospráv obcí k dané problematice.

Jak hodnotíte aktuální stav hlasování?

Zbyněk Augustin:  Podle hlasování je vidět, že občané se tomuto tématu věnují. Zajímavý je také pohled na poměr počtu hlasů vůči počtu obyvatel daného města či obce. Tam vedou, alespoň na Vysočině, lokality s menším počtem obyvatel, a to s několikanásobným rozdílem.

Lubomír Sedlák: Aktuální stav hlasování hodnotím velmi pozitivně. Z průběhu hlasování je zřejmé, že lidem v Jihomoravském kraji není jejich bezpečnost lhostejná

Můžete jako odborná komise hlasovat pro některý z přechodů? Udělal jste to?

Zbyněk Augustin:  Jsem členem odborné komise, hlasování nechávám na občanech. To neznamená, že bych hlasovat nemohl, ale hlasování je zejména také o obecném pohledu občanů na ten přechod, který jim slouží a jde o vyjádření jejich snahy ke zlepšení stavu. Proto jsem v předešlém bodě také zmínil onu relativitu počtu hlasů.

Lubomír Sedlák: Ano, jako odborná komise se můžeme zúčastnit hlasování pro některý z přechodů. Nejen jako policistovi, ale i jako běžnému účastníkovi silničního provozu mi na zvyšování bezpečnosti provozu záleží.

Jak funguje technicky osvětlení přechodů? Dá se vyčíslit, kolik stojí provoz osvětleného přechodu?

Zbyněk Augustin:  Provádí se tzv. osvětlení s pozitivním kontrastem a podle řady studií jde o nejúčinnější způsob. Stručně řečeno, jde o to, že světlo svítí na chodce proti tmavšímu pozadí okolí, pro řidiče vznikne pohled na světlého chodce vůči relativně tmavému pozadí. Jde jen o velmi jednoduché shrnutí, jinak tzv. „světlařina“ v oblasti projektování je obor velice složitý s nároky na profesionalitu. Stručně lze náklady na provoz shrnout tak, že jde o náklady na elektřinu v době svícení výbojka 150W,v některých případech 250W.

Kdy se v ČR začalo s osvětlováním přechodů? A jak to funguje v zahraničí?

Zbyněk Augustin: Nějaký ohraničený rok začátku asi nelze říci, o této problematice se začalo ve velké  míře s úspěchem diskutovat v roce 2009, kdy toto bylo „nastartováno“ Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia. Jde také o záležitost, kde se musí hodně vysvětlovat účel a podstata nasvětlení zřizovatelům.

Jak hodnotíte projekt ČEZ zaměřený na osvětlení přechodů?

Zbyněk Augustin:   Pozitivně. Jedná se projekty s velmi pozitivním dopadem na BESIP a rád bych, aby pokračovaly.

Lubomír Sedlák: Projekt společnosti ČEZ zaměřený na osvětlení přechodů hodnotím pozitivně. Jedná se o realizaci veřejně prospěšného opatření cíleně zaměřeného na zvýšení bezpečnosti nezranitelnějších účastníků silničního provozu.