I když se vydal na dráhu operátora v elektrárně Dukovany, koníčky mu zůstali. Svoje nadšení pro astronomii předává dál.
Vysoké učení technické je tvoje Alma mater? Co jsi zde studoval?
VUT nebylo mojí jedinou univerzitou, studoval jsem i Masarykovu univerzitu Přírodovědeckou fakultu, ale opravdu Alma mater je VUT, kde jsem studoval Fakultu elektrotechniky a komunikačních technologií. Nejdříve Mikroelektroniku a technologii a následně navazující magisterský obor Mikroelektroniku.
Opravdu to co mi dalo tady VUT, to využívám i dále a to je ten základ do života, který mám z vysoké školy.
Na Masarykově univerzitě jsi studoval co?
Studoval jsem astrofyziku bakalářskou a biofyziku magisterskou navazující.
Astrofyzika a mikroelektronika, jde to k sobě?
Obecně jsem věděl, že technika mě bude živit a astrofyzika mě vždy zajímala. Vzal jsem si to v podstatě jako koníčka. Na druhou stranu musím říct, že spoustu mých spolužáků, kteří měli Astrofyziku jako hlavní obor, jsem přesvědčil, ať jdou po bakaláři na VUT a určitě z nich teď nikdo nelituje.
Maturoval jsi na Gymnáziu tř. Kpt. Jaroše, což je partnerská škola Skupiny ČEZ. Motivovalo tě to nějak ke studiu techniky?
V době kdy jsem studoval na gymnáziu, jsem se o ČEZ nijak moc nezajímal. Ovšem ve čtvrtém maturitním ročníku jsem se začal více zajímat o fyziku a od paní profesorky Nezhybové mi bylo zakázáno jít na přírodovědu, že ta mě neuživí. Dal jsem tedy na její dobré rady a šel jsem na VUT. Potažmo přes tu astrofyziku jsem se dostal k ČEZu. Protože když jsem studoval na přírodovědecké fakultě, tak jsem se zúčastnil astronomické expedice, což je takové letní škola astronomie na hvězdárně v Úpici v Podkrkonoší. Kam pravidelně jezdí zástupce ČEZu , který přednáší aktuální témata. V té době tam byl vedoucí reaktorového bloku z Temelína a říkal nám, že Dukovany prožívají velkou generační obměnu a že pokud bychom to chtěli někdo někdy zkusit, tak nejlepší čas je teď. Tak jsem to zkusil a dostal jsem se takovou oklikou k ČEZu.
A co operátorská pozice, jak se ti líbí? Splňuje tvoje očekávání?
Předně se mi líbí to, že nástup na tu pozici byl pozvolný. Že o pravdu na začátku školení, bylo potřeba setřít ty rozdíly mezi účastníky beta kurzu, kteří byli z rozdílných fakult jak elektro, strojní, chemické, stavební. Na konci jsme byli všichni se stejnou kvalifikací, se stejným vzděláním. A opravdu oceňuji, že to trvalo celých těch dva a půl roku, ale člověk je pak připravený a nebojí se tuto práci dělat.
Co kolektiv na blokové dozorně?
Pracuji na třetí blokovce a s kolektivem jsem opravdu spokojený. Jsem tam myslím zatím stále nejmladší. To hlavně proto, že jsem šel na tuto pozici hned po bakaláři a inženýra si dodělával při zaměstnávání a současní kluci chodí až po dokončení magisterského studia.
Kde se Roberte, vidíš za pět let profesně?
Vzhledem k tomu, že mám momentálně státnice na čtyři roky, tak čtyři roky bych si užíval ještě klidu na sekundárním okruhu a pokud mi to bude nabídnuto, rád bych šel na primár.
Jak trávíš volný čas?
Krom astronomie, která je mým velkým koníčkem tak jsem se po letech vrátil ke hraní házené. Takže sportovní vyžití.
Doslechla jsem se, že se účastníš letního záchranářského tábora, můžeš nám to trochu přiblížit?
Pomáhám spolupořádat letní tábor Vodní Záchranné služby Třebíč. Který probíhá na Dalešické přehradě v osadě známé jako Lavičky. Po dvou letech byl tento tábor obnoven. V loni se pořádal první obnovený ročník a věřím, že letos proběhne znovu. Je to výborná průprava jak pro děti, které už jsou ve vodní záchranné službě, tak pro ty z vnějšku. A to jak se naučit plavat, zacházet s potápěčským vybavením. Máme tam různé jiné volnočasové aktivity, střední lana, vysoká lana. Různé společenské hry. Na večer tam beru dalekohled, takže i něco té astronomie si prosadím, abych mládeži ukázal. Považuji ten tábor za velice přínosný pro děti, které tam jezdí.
Hodně se účastníš náborových akcí Skupiny ČEZ a to ve svém volném čase, co tě k tomu vede?
Mám takovou vnitřní potřebu své nabyté zkušenosti předávat dál. A myslím si, v době kdy je předám, kdy člověk o budoucí zaměstnání projeví zájem, tak se může naopak v době, kdy bude na mém místě naučit mnohem více a zase může předávat více a více informací.
Aktivně se zapojuješ i v programu Jaderné maturity, co říkáš na žáky, kterým se věnuješ?
K Jaderné maturitě jsem se dostal oklikou, kdy při prvním ročníku se účastnilo i mé gymnázium a byl jsem požádán, zda bych mohl něčím přispět. Od té doby pravidelně provázím účastníky provozem elektrárny, což doplňuje zbylou část programu, která spočívá hlavně v přednáškách. Z mého pohledu vidím, že studenti mají o tyto stáže velký zájem, určitě je to i díky výběru studentů v rámci dané střední školy. Těší mě, že při exkurzích jsou aktivní jak studenti průmyslových škol, kteří mají k technice blíže, tak i gymnaziální studenti. Musím přiznat, že mnohdy studenti kladou natolik zajímavé dotazy, že pro jejich kvalifikované zodpovězení musí člověk intenzivně přemýšlet a hledat v paměti, což dokazuje jejich zájem a zároveň otevřený přístup k věci.