S místostarostou Ivančic Jaroslavem Sojkou o novém kruhovém objezdu, o novém parkovacím domě, plánované bytové výstavbě a také o dalších plánech v letošním roce.
Jaké jsou v současné době hlavní záměry, co se týká dalšího rozvoje města z hlediska plánování výstavby? Je reálné, že brzy bude někde započata výstavba pro bydlení, nových bytových domů nebo vznik průmyslových zón? V jaké fázi jsou tyto záměry?
Co se týká bytové výstavby, jde zatím o menší a individuální projekty. Výstavba probíhá Na Brněnce, chystá se výstavba 16 domů na Padochovce, v Hrubšicích se staví 27 rodinných domů. Připravuje se velký projekt postupné výstavby v Horních pancířích vedle nového sídliště. Zde by měly postupně vyrůst desítky rodinných domů a několik stovek bytů. Tento záměr však musí ještě odsouhlasit zastupitelstvo města. Pro průmyslovou zónu jsou
vyčleněny pozemky nad cihelnou u spol. ADW Farm. Na pozemky město vypsalo záměr prodeje s podmínkami pro zajištění infrastruktury pro budoucí průmyslovou zónu. Nyní bude probíhat jednání se zájemcem o splnění těchto podmínek a jejich smluvní zajištění. Je možné, že se již brzy dočkáme zahájení výstavby.
Pokud by došlo k větší výstavbě, zvládne to související infrastruktura města? Například kapacity mateřských a základních škol, zdravotní péče, služby atd.?
Jednou z podmínek výstavby je zajištění části veřejné infrastruktury investorem. Město bude vyžadovat od investorů jejich účast na rozvoji dopravní infrastruktury a školek v plochách nové výstavby. Vyloučena není ani finanční účast na další občanské vybavenosti jako jsou veřejná prostranství a zajištění služeb. To vše bude záviset na velikosti projektu a dopadech na stávající veřejnou infrastrukturu.
Dá se očekávat, že plánovaná výstavba nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany nějak ovlivní další rozvoj města?
Na toto téma se již několikrát vášnivě diskutovalo nejen na úrovni zastupitelstva, ale i za účasti vládních činitelů a společnosti ČEZ. Rozhodně nás ovlivní samotná výstavba, kdy se předpokládá migrace většího množství zaměstnanců realizačních firem, ale také doprava stavebních materiálů a komponentů pro elektrárnu. Pro město je to příležitost, můžeme prosadit řešení kritických míst v dopravě, s investory postavit byty a jiná potřebná zařízení, která ve městě zůstanou. Očekávat se dá i větší podpora naší nemocnice a rozvoj dalších služeb.
V současné době je dokončován parkovací dům. Kdy bude otevřen pro veřejnost a v jakém režimu bude fungovat?
Parkovací dům je dokončen, ale jeho otevření brání průtahy s připojením na elektrickou energii. V nejbližší době by mělo být provedeno připojení a parkovací dům může zahájit provoz. Primárně má sloužit jako parkoviště pro občany, kteří využívají hromadnou dopravu při cestě do zaměstnání. Tomu odpovídá i zpoplatnění parkování. Prvních 12 hodin bude za velmi nízkou cenu, tuším asi 20 korun. Tato doba by měla stačit na to, abyste pohodlně docestovali do práce a zpět.
Parkovací dům je dílčí „nultou“ etapou širšího projektu, kterým je přestupní uzel. Jak bude dále celý projekt pokračovat, jaké další etapy budou následovat a kdy by mohlo dojít k realizaci?
Máme studii nového přestupního terminálu, který umožňuje přímý přechod z vlaku na autobus a naopak. Studie vznikla v souladu s investičním záměrem „Studie proveditelnosti železničního spojení Brno-Znojmo“, zpracovaným pro Správu železnic. V letošním roce budeme pracovat na projektové dokumentaci pro nový přestupní terminál. Budeme dále spolupracovat se Správou železnic a prosazovat naši verzi terminálu, která by umožnila legální průchod z ulice Hybešova na nádraží a konečně by bylo možné bezpečně dojít na nástupiště.
Jak to aktuálně vypadá s okružní křižovatkou U Tří Kohoutů? Jde vše zatím podle plánu a kdy bude stavba dokončena?
Stavba probíhá dle plánu, zatím se jednalo o tu snazší část stavby. Na jaře přijde na řadu odkrytí Mřenkového potoka a provedení jeho nového zatrubnění. Věřím, že nás zde nepřekvapí něco nepředvídatelného a na podzim už budeme jezdit po novém „kruháči“.
Zůstane po dokončení okružní křižovatky na Tesařově náměstí současné uspořádání autobusového nádraží tak, jak je?
Tesařovo náměstí je kapitola sama pro sebe a souvisí s novým přestupním uzlem. Letos chceme začít projektovat jeho novou podobu. Zmizet má autobusové nádraží, místo kterého budou kolem hlavní silnice autobusové zálivy a město tak získá prostor před Besedním domem. Je na nás, abychom mu našli smysluplné využití.
Jaké jiné důležité investiční akce, které byste zde rád zmínil, chystá město v roce 2023?
Konečně jsme vyčlenili finance na náves Letkovice, mám pocit, že to Letkovákům dlužíme. Rozdělanou máme také ulici Petra Bezruče, nedokončili jsme poslední komunikaci v Hrubšicích. Ucházet se budeme o dotace na rozšíření školky Na Úvoze, vybudování odborných učeben na základní škole TGM. To jsou ve zkratce ty nejnáročnější investice.
Za rozhovor děkuje Bohumil Smutný