Autistické děti z mateřské školy v Třebíči se díky novým pomůckám učí lépe komunikovat s okolím.
Děti z jediné autistické třídy na Vysočině dostali pomůcky, které přispívají k jejich všestrannému rozvoji a odstranění překážek souvisejících s jejich nemocí. Malí autisté ze Speciální mateřské školy v Třebíči si teď díky Nadaci ČEZ, která přispěla na vybavení částkou 50 tisíc korun, rozvíjejí hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku. Porozumět pokynům pedagogů jim usnadňují také nové haptické předměty, piktogramy a obrázky.
Autistická třída byla otevřena v září 2011 a její maximální kapacita je šest dětí. Finanční prostředky na potřebné vybavení však chyběly. „S nakoupenými pomůckami můžeme pracovat s dětmi ještě více individuálně přesně podle jejich potřeb. Velkým pomocníkem je například nový tablet se speciálními obrázkovými autistickými programy,“ pochvaluje si Miloslava Valová, učitelka třídy.
Autistické děti chápou svět jinak
Na slova a mluvené pokyny příliš neslyší, nezbytná je proto vizuální podpora. Asistentky s nimi „hovoří“ prostřednictvím piktogramů, obrázků či předmětů. Díky zakoupení CD přehrávače, elektronických kláves a dalších rytmických nástrojů, jako jsou dřívka či bubínek, se s nimi mohou věnovat muzikoterapii. Hudba totiž šesti chlapečkům z třebíčské mateřské školy pomáhá zlepšovat vokální projev, podporuje jejich vyjadřování a smysl
pro rytmus.
Část finančních prostředků vynaložila mateřská škola na další vzdělávání svých pedagogů v oblasti autismu. Jedním z absolvovaných kurzů byl například Výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS). Princip systému spočívá v tom, že nahrazuje dětem nesrozumitelná slova obrázky. Pomáhá jim, aby se více zorientovaly v jazyce, v tvorbě vět a zvyšuje vzájemné porozumění.