Muzeum průmyslových železnic oficiálně vzniklo na sklonku roku 1991, tehdy ještě pod názvem Klub průmyslových železnic (KPŽ). Vznik klubu byl jen pokračováním dřívějších aktivit jeho zakládajících členů, kteří se od konce sedmdesátých let zabývali záchranou slovenských lesních železnic a dokumentací provozu.
Pavel Gajdoš, jeden ze zakládajících členů, postavil v letech 1991-1994 na své zahradě v zahrádkářské kolonii předváděcí trať přibližně o délce 200 metrů. V této době již klub vlastnil motorové lokomotivy ze zrušené dráhy v Hoře Svatého Šebestiána a malý areál sloužil k naprosté spokojenosti členů muzea i odborné veřejnosti. Zkušenosti ze stavby a provozu malého areálu v Brně – Černovicích se staly odrazovým můstkem k utváření větší sbírky a především zde vyvstala potřeba vhodnějšího prostředí. Vzniklo několik návrhů, které se nakonec ale z různých důvodů neuskutečnily. Protože se měnily cíle klubu, zvýšil se počet exponátů na deset lokomotiv a třicet vozů, narostl počet členů, došlo v roce 1994 přeregistrování klubu na Muzeum průmyslových železnic Brno (MPŽ). Od roku 2005 má MPŽ své působiště na bývalé vlečce Zastávka u Brna – Zbýšov. Muzeum se orientuje na sběratelskou, dokumentační a prezentační činnost. Provozuje celkem 30 lokomotiv a desítky vozů, které byly odkoupeny z celé České republiky. Základ sbírky tvoří parní lokomotivy, ve sbírce můžeme také vidět více než stoletou elektrickou lokomotivu Siemens, která prošla generálkou a dnes je provozuschopná. MPŽ společně s městem Zbýšov, obcí Babice u Rosic a obcí Zástávka u Brna založili v roce 2010 obecně prospěšnou společnost Regionální úzkorozchodná železnice o. p. s. (RÚŽ o.p.s.). Důvodem založení byla dostavba, údržba a provozování úzkorozchodné železnice Zastávka u Brna – Babice u Rosic - Zbýšov a muzea v areálu bývalého dolu Jindřich II. ve Zbýšově. V muzeu si můžete prohlédnout čtyřicet unikátních lokomotiv a více než sto vagonů. Muzeum nenabízí jen pohled na staré krasavice - lokomotivy a vagony, ale nabízí jízdy parní a motorovou lokomotivou, výstavu modelových železnic a spoustu zajímavostí spojených se železniční dopravou. Úzkorozchodná železnice vznikla přestavbou uhelné vlečky z roku 1862.
Jízdy pro veřejnost se konají každoročně každou sobotu v červenci a srpnu a mimo to ještě v polovině května tj. vždy v termínu Brněnské muzejní noci, kdy jezdí i vlaky ze Zbýšova až do půlnoci. Další jízdy se uskuteční 20. září na ,,Den železnice", kdy probíhá i Hornický den a historický jarmark v Zastávce. Mimo termíny jízd pro veřejnost lze kdykoli objednat návštěvu muzea nebo jízdu motorového i parního vlaku pro turistické spolky, školní výlety, fotografy a filmaře, firemní akce apod...
Další informace www.mpz.cz a www.reuz.cz
Alena Hostašová