Odbor koordinace plánuje veškeré činnosti v elektrárně Dukovany, při provozu bloku na nominálním výkonu i při odstávkách. Plánujeme nejen opravy, ale i kontroly a zkoušky zařízení. Arnošt Voříšek je vedoucí odboru koordinace v Jaderné elektrárně Dukovany a s ním jsme si o jeho práci povídali.
V čem je náročná koordinace odstávky? Je to tím, že se jedná o jadernou elektrárnu?
Ano, je to zcela jiné, než např. odstávka v klasické elektrárně. Tam se odstaví turbína, kotel, technologie se vychladí a vše se zajistí pro opravy. Nejsou tam potřeba důležitá zařízení jako při odstávce jaderné elektrárny. Ta potřebuje stále chladit palivo, které zůstává v reaktoru, i palivo, které je uskladněno v bazénu skladování. To znamená, že část zařízení potřebujeme stále bezpečně provozovat. V tom je odstávka jaderné elektrárny náročnější. Některé stavy při odstávce mohou být z hlediska jaderné bezpečnosti dokonce rizikovější než běžný provoz reaktoru.
Vaše oddělení tedy plánuje a koordinuje veškeré opravy, kontroly a měření a právě od vás chodí zadání, co se kde a kdy má udělat?
Plánujeme všechny práce na zařízení v elektrárně v čase. Neodpovídáme za to, co se bude dělat, ale kdy se to bude dělat. Je potřeba vše zkoordinovat z pohledu jaderné bezpečnosti tak, aby v každém okamžiku byla k dispozici konfigurace zařízení podle limitů a podmínek. K tomu musíme také správně plánovat podle kapacitních možností dodavatelů a směn elektrárny.
Jak probíhá proces koordinace a samotné plánování?
Vše připravujeme s časovým předstihem. Není možné přijít ráno do práce a začít řešit, co se bude dělat. Ráno se dají doplánovat pouze nejdůležitější činnosti, které se projeví během uplynulých čtyřiadvaceti hodin a je nutné je z provozních nebo jiných důvodu realizovat bez zbytečného prodlení.
Můžete konkretizovat časový předstih? Jak dlouho se plánuje například odstávka?
Odstávka se připravuje minimálně šest měsíců dopředu, některé složitější odstávky, kdy se provádějí vedle normální údržby i náročné investiční akce, se plánují i devět měsíců dopředu.
Zaplánovat desítky investičních akcí do plánu odstávek mezi standardní opravy není jednoduché a vyžaduje velmi úzkou spolupráci s centrálním inženýringem a dodavateli.
Kolik lidí se podílí na této koordinaci, která vlastně plánuje provoz elektrárny?
Náš odbor má tři oddělení. Oddělení technologické, které má na starost tvorbu zajišťovacích příkazů pro bezpečné provedení prací a vydává denní plán provozu. Oddělení koordinace prací, které má na starost plánování prací, kontrol a zkoušek v čase. V obou odděleních jsou specialisté na zařízení primárního okruhu, sekundárního okruhu, elektro zařízení a na systém kontroly a řízení. Třetím oddělením je oddělení příprava a řízení odstávek. V tomto oddělení jsou dva vedoucí generálních oprav. Každý má na starost přípravu a řízení dvou odstávek během jednoho roku. Odbor koordinace má celkem čtyřicet jedna lidí. Úspěch koordinace spočívá především v dobré komunikaci a spolupráci napříč celou elektrárnou a některými centrálními útvary a v neposlední řadě dodavateli.
Při koordinaci je určitě důležitá logistika. Co přesně si máme představit?
Je velmi důležité, aby náhradní díly a potřebná zařízení byly včas připraveny na správném místě. Když probíhaly velké projekty „ Výměna systému kontroly a řízení nebo „Využití projektových rezerv“, tak v útvaru centrální inženýring byly ustaveny projektové týmy a společně jsme zodpovídali za to, aby všechno bylo včas na svém místě a mohlo dojít ke všem plánovaným výměnám zařízení. Jednalo se o stovky skříní, rozvaděčů se zařízením, nový generátor, vysokotlaký díl turbíny, vývodové transformátory a další zařízení. Toto vše muselo být umístěno ve správný čas na určené místo. A to je potřeba pečlivě naplánovat např. i z důvodu optimálního využití jeřábů.
Jedna věc je vše naplánovat a druhá věc je plán zrealizovat. Jak funguje komunikace mezi vámi, kteří vše plánují a ostatními, kteří se podle plánu musí řídit?
Šedesát dní před odstávkou je vydán tzv. svodný harmonogram základních prací při odstávce, ve kterém je vyznačena „kritická cesta odstávky“. Práce na kritické cestě probíhají 24 hodin denně, nelze je z technologických ani organizačních důvodů zkrátit ani přeskupit, de fakto určují délku odstávky. Práce na kritické cestě pečlivě sledujeme a v případě, že dojde k jejich opožďování byť jen o hodiny, přijímáme okamžitá opatření. Ve stejném termínu, tedy 60 dní před zahájením odstávky, jsou na náš odbor předávány od přípravářů dodavatelů úkoly (pracovní příkazy) k časovému naplánování. U krátkých odstávek se jedná o cca 8.000 pracovních příkazů, u dlouhých odstávek to může být až dvakrát krát tolik. Všechny tyto úkoly je nutné naplánovat a dohodnout s dodavateli dostatek kapacit pro jejich realizaci v daném termínu. Plánování a řízení prací bez kvalitní softwarové podpory by nebylo možné a bylo by to i nebezpečné. V průběhu odstávek je potom denně plán prací komunikován a upřesňován mezi koordinátory, provozem, pracovníky odboru péče o zařízení, pracovníky investic, vedoucími práce dodavatelů atd. prostřednictvím operativních porad.
Uchovávají se harmonogramy realizovaných odstávek? Je možné se na ně zpětně podívat?
Samozřejmě, každá odstávka se podrobně vyhodnocuje a analyzuje z pohledu splnění náplně odstávky, dodržení harmonogramu atd. Přijímáme opatření pro další odstávky. Vyhodnocení odstávek archivujeme a v případě potřeby do něj nahlížíme při přípravě a realizaci dalších odstávek. Je to opakovaná realizace cyklu PDCA plánuj, dělej, kontroluj a zlepšuj.