Rozhovor

Jak pracují jeřábnice a jak na ně koukají chlapi

23. 11. 2013

Montáže a opravy jeřábů Brno, s.r.o. jsou dlouholetými dodavateli. Mají v péči servis a modernizaci všech jeřábů v elektrárně. Za jeřábnicí Zdenou Nováčkovou a Alenou Grosovou jsem se vypravila na první provozní budovu do třetího patra, kde mají své stanoviště.

Nejstaršími stroji v elektrárně, ale zároveň plně funkčními, protože procházejí modernizací, jsou jeřáby. Při výstavbě elektrárny byla nejprve postavena hala a jeřábová dráha. Pomocí jeřábů se montovala technologie elektrárny. Dodnes mají nezastupitelnou funkci. Bez jeřábů a její obsluhy se na strojovně, ale i v dílnách a na čerpacích stanicích téměř nic nepřesune z jednoho místa na druhé.

Z jaké výšky se díváte dolů?

 Záleží z jakého jeřábu, ale rozmezí je deset až třicet metrů.

Celkem je vás tady sedm jeřábnic. Máte přidělené své jeřáby, nebo se střídáte?

Střídáme se, nejsme na jednom jeřábu. Záleží na rozpisu, kde potřeba provést transport břemen. K nám se dostane požadavek a my ho splníme.

Co je potřeba k tomu, aby se člověk stal jeřábníkem?

Musíme mít speciální zaškolení na jeřáby, fyzickou kondici a být způsobilí práce ve výškách.

Jak funguje ovládání jeřábů?

Jsou tam ovládací páky, kterými se ovládá zdvih, pojezd mostu a kočky. Není to až tak složité, ale musíte být přesní, zodpovědní, umět dobře odhadnout situaci, předvídat události a hlavně transportovat břemena bezpečně.

Co je kočka? Několikrát jste ji při rozhovoru zmínili…

To je pojezdový vozík, který jezdí po mostě jeřábu. Poznáte ho podle toho, že má na sobě kladnice háky.

Na co musíte dávat především pozor?

Po celou dobu sledujeme pokyny vazače a břemeno. Dbáme na to aby při transportu  nedošlo ke kolizi a nejeli jsme s břemenem nad pracovníky.

Uvazování máte na starosti také vy?

To ne, to je práce vazače.

Jak se domlouváte s vazačem, který je několik metrů pod vámi a vy v jeřábu?

Domlouváme se pomocí rukou, máme dané signály dle provozního řádu, jsou to pokyny, které tam jsou popsány. Když náhodou nerozumíme, tak nejedeme a počkáme, dokud si neporozumíme.

Co je nejtěžší pro manipulaci s jeřábem?

Nejnáročnější jsou speciální manipulace například: VTO, separátor, generátor,HCČ a obracení břemen.

Jsou místa, kam se jeřáb ve strojovně nedostane?

Jeřáb se dostane opravdu na všechna místa.

Jak víte, kam co máte položit?

Na všechno je odkládací plán. Vazači tyto plány znají a my se řídíme jejich pokyny.

Kdo to plánuje?

Koordinace. 

Dnes je už běžné, že autobusy řídí ženy. Vy jste první jeřábnice, které znám.  Jak na vás „koukají“ chlapi?

My se s nimi známe tak dlouho, že nám to ani nepřijde. Ale jsou určitě rádi, že tam jsme. Přeci jen je lepší pohled na ženskou, než na chlapa (smích).

Jakou má nosnost jeřáb na strojovně?

Sto dvacet pět tun.

Když je potřeba přesunut generátor, který váží sto osmdesát pět tun, jak to řešíte?

Spojí se dva jeřáby, na které se zavěsí traverza a tím se nezvýší  nosnost. Toto spojení se pak ovládá z jednoho jeřábu jedním jeřábníkem.  

Za jeřábnicemi se na rozhovor vypravila Eva Fruhwirtová.