Z regionu

Hodonín osvětlil frekventovaný přechod přes Štefánikovu ulici

27. 04. 2017

Chodci v Hodoníně se mohou cítit bezpečněji díky nově osvětlenému přechodu pro chodce ve Štefánikově ulici.

Hlavní silnice vede do centra města a vyznačuje se zvýšeným automobilovým provozem i pohybem chodců, zejména dětí. Na osvětlení přechodu přispěla městu Nadace ČEZ částkou 120 000 korun.

Přechod se nachází na trase, kterou denně využívají i děti a mládež při své cestě do školy na nedalekém Mírovém náměstí a zpět. Dosud mu bezpečnostní osvětlení chybělo. „Zvláště v zimních měsících a při nepříznivém počasí se přechod stával nepřehledný, proto jsme se rozhodli jej nasvětlit dvojicí LED svítidel a výrazně jej tak odlišit od okolního prostřední vozovky,“ uvedl Ing. Martin Kraus z Odboru investic a údržby MěÚ Hodonín.

Nově instalované prvky upozorní řidiče na přechod ve Štefánikově ulici z dostatečné vzdálenosti, a pro hodonínské školáky se tak stane pohodlnější a bezpečnější. Na rekonstrukci přechodu vynaložilo město celkem 123 478 Kč, z toho 120 tisíc pokryl příspěvek Nadace ČEZ. 

Nadace ČEZ osvětluje nebezpečné přechody už pátým rokem. Od počátku se setkává s velkým zájmem měst, obcí i široké veřejnosti napříč republikou. V Jihomoravském kraji už takto pomohla osvětlit devět přechodů. „‘Vidět a být viděn‘ je základní heslo bezpečnosti na silnících. Vzhledem k trvalému zájmu měst, obcí i veřejnosti pokračujeme v osvětlování přechodů i letos. Jsme rádi, že se v Hodoníně povedlo osvětlit místo, kudy chodí místní děti do školy, což výrazně zvýší jejich bezpečnost,“ sdělila ředitelka Nadace ČEZ Michaela Ziková.

Další fakta:

  • Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Osmou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 22 chodců.
  • Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
  • Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
  • Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
  • Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.

Fotogalerie