Spustili jsme soutěž pro žáky základních a středních škol. Objevte fyziku díky video pokusům a vyhrajte.
Často slýcháme, že žáci považují fyziku za jeden z nejsložitějších předmětů a hodiny fyziky za ty nejnudnější. Navíc jen 6 % procent žákovské populace provádí doma nebo v přírodě vlastní fyzikální pozorování. Vyplývá to z výzkumu Západočeské univerzity, podle něhož žáci a studenti nevnímají, že je fyzika obklopuje v reálném světě. Představuje tak pro ně předmět, který se musí učit, aniž by mu rozuměli. K lepšímu pochopení probírané látky pomáhají experimenty.
Za videopokus tablety
Každý fyzikální jev má své logické vysvětlení a ke všemu se dá skvěle předvést názorným pokusem. A ještě k tomu díky internetu snadno šířit. Skupina ČEZ proto připravila soutěž "Vím proč", jež mladé lidi motivuje k natáčení videí s fyzikálními pokusy. S natáčením mohou pomáhat i učitelé. Nejlepší pokusy vybere veřejnost on-line hlasováním, současně se vyhlásí cena odborné poroty. Výherci získají přenosné počítače, tzv. tablety. Autoři pokusů, jež zvítězí u laické veřejnosti, si vyberou exkurzi do některého z provozů Skupiny ČEZ a pro svou třídu získají vstupenky do centra světa techniky, např. Techmanie v Plzni nebo IQ parku v Liberci.
Fyzika je zábava
Soutěž, díky které budou žáci základních a středních škol spoluvytvářet novou fyzikální video učebnici praktických pokusů, proběhne od 1. 10. 2013 do 31. 1. 2014. Stránky www.vimproc.cz zůstanou přístupné i po ukončení soutěže a stanou se interaktivní pomůckou při výuce. Videa lze sdílet s kamarády přes Facebook nebo email. "K praktické fyzice se snažíme přivést už školáky. Nejčastěji pro ně připravujeme soutěže vedoucí k vlastní aktivitě. Připravit a natočit určitý fyzikální jev vyžaduje víc energie než klikání u počítače. Naším cílem je v mladých lidech tuto energii rozvíjet a ukázat, že fyzika je zábava," říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.
Žáci prostřednictvím videí mají během dvou až tří minut vysvětlit určitý fyzikální jev. Díky tomu mohou do tajů fyziky proniknout jinak než prostřednictvím vzorečků. Učitelé navíc získají názornou učební pomůcku, kterou mohou ozvláštnit svou výuku a prostřednictvím pokusů vysvětlit konkrétní fyzikální jev. "Zjišťovali jsme názory žáků, zajímalo nás, co jim činí největší problémy. Ukázalo se, že k fyzice přistupují jako by byla uzavřeným světem. Děti si zkrátka neumí představit praktickou využitelnost probírané látky a z přírodovědných předmětů mají strach," vysvětluje docent Gerhard Höfer ze Západočeské univerzity v Plzni.