Nejničivější vichřice za několik desítek let má v těchto dnech desetileté výročí. Orkán Kyrill likvidoval lesy a zařízení distribuční soustavy ve dnech 18. – 22. 1. 2007, od té doby přijala ČEZ Distribuce řadu opatření, aby dokázala lépe čelit podobně extrémním poruchovým stavům.
Podobné jako povodně roku 2002 naučily Českou republiky lépe čelit záplavám, přinesl Kyrill řadu cenných a draze vykoupených zkušeností. Zlepšily se metodické postupy, technické vybavení i informování veřejnosti.
„Kvůli vichřici v roce 2007 byla zpracována rozsáhlá analýza příčin havárií. Analyzovala se slabá místa konstrukcí podpěrných bodů a jejich sestav. Byly navrženy úpravy zatížení větrem v lokalitách s vyšší četností havárií. Byl zahájen program sledování hlavních klimatických veličin přímo na venkovních vedeních. Začali se měnit i české národní a podnikové normy pro stavbu vrchních vedení. Jedná se například o větší nároky na posouzení statiky podpěrných bodů při větším namáhaní větrem, ale i námrazou a jejich kombinovaným působením. Je kladen vyšší důraz na kvalitu projektové dokumentace a vlastní realizaci při výstavbě“ říká Radim Černý, ředitel úseku Řízení sítí a člen představenstva ČEZ Distribuce.
„V případě rozsáhlých kalamit jsme nově nastavili i spolupráci s externími dodavateli pro výpomoc při mimořádných stavech naší distribuční soustavy. Dále jsme zřídili v rámci zkvalitnění obsluhy našich klientů bezplatnou linku 800 850 860 pro hlášení poruch i dalších distribučních požadavků,“ dodává Radim Černý.
Náklady na likvidaci škod v distribuční soustavě způsobnými kalamitou činily u ČEZ Distribuce 132,8 milionů Kč. Na likvidaci se podílelo více než 1600 pracovníků společností Skupiny ČEZ. Došlo k 7239 poruchám na zařízení DS, z toho 23 poruch na zařízení 110 kV, 1220 poruch na zařízení vysokého napětí a 5996 poruch na zařízení nízkého napětí.
V distribučním území ČEZ zničil orkán „Kyrill“ více jak 2000 sloupů v elektrické síti a zcela vyřadil na 250 kilometrů vedení. Plných 99 % zákazníků (prakticky všechny trvale obydlené stavby) mělo obnovenou dodávku do dvou dnů, někde ale jen díky zapojení dieselagregátů.
Z hlediska Skupiny ČEZ představovala tato kalamita hned několik historických mezníků.
Příklady poruch ve světě
Území (stát)
|
Datum | Rozsah výpadku |
Kanada, USA | Listopad 1965 | 30 mil. osob |
Brazílie | Březen 1999 | 75 mil. osob |
Londýn | Srpen 2003 | 500 tis. osob |
Kanada, USA | Srpen 2003 | 55 mil. osob |
Mexiko | Září 2003 | 3 mil. osob |
Itálie | Září 2003 | 56 mil. osob |
Dánsko a jižní Svédsko | Září 2003 | 5 mil. osob |
Německo, Francie, Itálie, Belgie, Španělsko, Portugalsko, Rakousko, Chorvatsko | Listopad 2003 | 15 mil. domácností |
Švédsko | Leden 2005 | 341 tis. domácností |
Moskva | Květen 2005 | 10 mil. osob |
Indonésie (Java, Bali) | Srpen 2005 | 100 mil. osob |
ČR (KYRILL) | Leden 2007 | 1,5 mil. osob |
ČR (EMMA) | Březen 2008 | 925 tis. osob |
ČR (IVAN) | Červen 2008 | 880 tis. osob |
USA | Prosinec 2008 | 1 mil. osob |
Francie | Leden 2009 | 1,2 mil. osob |
Brazílie, Paraguay | Listopad 2009 | 60 mil. osob |
Chile | Březen 2010 | Cca 17 mil. osob |