Energetika

Energetici se z Kyrilla poučili

17. 01. 2017

Nejničivější vichřice za několik desítek let má v těchto dnech desetileté výročí. Orkán Kyrill likvidoval lesy a zařízení distribuční soustavy ve dnech 18. – 22. 1. 2007, od té doby přijala ČEZ Distribuce řadu opatření, aby dokázala lépe čelit podobně extrémním poruchovým stavům.

Podobné jako povodně roku 2002 naučily Českou republiky lépe čelit záplavám, přinesl Kyrill řadu cenných a draze vykoupených zkušeností. Zlepšily se metodické postupy, technické vybavení i informování veřejnosti.

„Kvůli vichřici v roce 2007 byla zpracována rozsáhlá analýza příčin havárií. Analyzovala se slabá místa konstrukcí podpěrných bodů a jejich sestav. Byly navrženy úpravy zatížení větrem v lokalitách s vyšší četností havárií. Byl zahájen program sledování hlavních klimatických veličin přímo na venkovních vedeních. Začali se měnit i české národní a podnikové normy pro stavbu vrchních vedení. Jedná se například o větší nároky na posouzení statiky podpěrných bodů při větším namáhaní větrem, ale i námrazou a jejich kombinovaným působením. Je kladen vyšší důraz na kvalitu projektové dokumentace a vlastní realizaci při výstavbě“ říká Radim Černý, ředitel úseku Řízení sítí a člen představenstva ČEZ Distribuce.

„V případě rozsáhlých kalamit jsme nově nastavili i spolupráci s externími dodavateli pro výpomoc při mimořádných stavech naší distribuční soustavy. Dále jsme zřídili v rámci zkvalitnění obsluhy našich klientů bezplatnou linku 800 850 860 pro hlášení poruch i dalších distribučních požadavků,“ dodává Radim Černý.

Náklady na likvidaci škod v distribuční soustavě způsobnými kalamitou činily u ČEZ Distribuce 132,8 milionů Kč. Na likvidaci se podílelo více než 1600 pracovníků společností Skupiny ČEZ. Došlo k 7239 poruchám na zařízení DS, z toho 23 poruch na zařízení 110 kV, 1220 poruch na zařízení vysokého napětí a 5996 poruch na zařízení nízkého napětí.

V distribučním území ČEZ zničil orkán „Kyrill“ více jak 2000 sloupů v elektrické síti a zcela vyřadil na 250 kilometrů vedení. Plných 99 % zákazníků (prakticky všechny trvale obydlené stavby) mělo obnovenou dodávku do dvou dnů, někde ale jen díky zapojení dieselagregátů.

Z hlediska Skupiny ČEZ představovala tato kalamita hned několik historických mezníků.

  • Šlo o historicky nejrozsáhlejší poškození rozvodných sítí.
  • Poprvé v dějinách podobná událost zasáhla plošně celé území České republiky.
  • Rekordní byl i dopad na zákazníky, celkem jich v ČR bylo bez elektřiny 1,5 miliónu.

 

Příklady poruch ve světě

 

Území (stát)

 

Datum Rozsah výpadku
Kanada, USA Listopad 1965 30 mil. osob
Brazílie Březen 1999 75 mil. osob
Londýn Srpen 2003 500 tis. osob
Kanada, USA Srpen 2003 55 mil. osob
Mexiko Září 2003 3  mil. osob
Itálie Září 2003 56 mil. osob
Dánsko a jižní Svédsko Září 2003 5 mil. osob
Německo, Francie, Itálie, Belgie, Španělsko, Portugalsko, Rakousko, Chorvatsko Listopad 2003 15 mil. domácností
Švédsko Leden 2005 341 tis. domácností
Moskva Květen 2005 10 mil. osob
Indonésie (Java, Bali) Srpen 2005 100 mil. osob
ČR (KYRILL) Leden 2007 1,5 mil. osob
ČR (EMMA) Březen 2008 925 tis. osob
ČR (IVAN) Červen 2008 880 tis. osob
USA Prosinec 2008 1 mil. osob
Francie Leden 2009 1,2 mil. osob
Brazílie, Paraguay Listopad 2009 60 mil. osob
Chile Březen 2010 Cca 17 mil. osob