Z regionu

Distanční výuka je skvělá příprava na vysokou školu, říká učitelka Martina Robotková

21. 01. 2021

Učí na Katolickém gymnáziu v Třebíči dějepis a angličtinu. Jak se popasovala s distanční výukou? Dají se vůbec žáci známkovat? A jak učení skloubila s osobním životem?

Na jaře roku 2020 se poprvé uzavřely školy a přešlo se na distanční výuku, co pro tebe v tu chvíli bylo nejtěžší?
Když to srovnám se současnou situací, tak nejtěžší na jaře bylo najít platformu, podle které bychom učili. Školy byly ze dne na den uzavřené a my jsme řešili, jak budeme komunikovat se žáky. Ve škole hodně používáme Google, takže všechny děti měly účet na Googlu, tím se to hodně ulehčilo. Ze začátku jsme tedy posílali zadání přes emaily. Což se ukázalo velmi nepraktické, protože učím téměř dvě stě dětí a každý den jsem měla plnou emailovou schránku a bylo těžké se v tom orientovat. Problém byl i v tom, že škola byla zavřená a zároveň byl zákaz vycházení a děti měly učebnice ve škole. Musela jsem nejdřív sehnat materiály v digitální formě a spoustu věcí ještě skenovat a posílat. Příprava byla velmi náročná, trvala i 10–12 hodin denně.

Na jakou platformu výuky jste tedy nakonec přešli?
Zhruba od května jsem našla Google Classroom. Problém byl ještě v tom, že jsem se celý program a práci s novou platformou musela naučit nejdříve sama. Sledovala jsem videa na YouTube a učila se. Takže jsem nejenom připravovala materiály pro děti, opravovala je, ale ještě jsem se sama učila celou platformu a radila dětem, jak novou platformu používat.

Můj syn používá ve škole Microsoft Teams, popiš mi trochu jak funguje Classroom od Google, ať to přiblížíme těm, kteří ho neznají.
Je to výborná platforma, do které můžeš vkládat výukový materiál, testy, videa, internetové odkazy. Na každý den tam mohu zadat úkoly s termínem splnění, které žák vidí, jakmile ho splní, tak se mu stav změní na odevzdáno, takže má i student přehled o tom, co ho ještě čeká a co už má hotové. Aplikace mi termíny hlídá, zda plní žák úkoly včas. Hrozně mi to ulehčilo práci, když nemusím kontrolovat všechny emaily a je vše na jednom místě a přehledné.

Používáš aplikaci jenom ty, nebo i tví kolegové?
Posílala jsme to i ostatním kolegům, ať se na to podívají, protože je to velmi intuitivní program na naučení a je spousta výukových videí na Youtube. V Google učebně je rovnou vygenerovaný odkaz na Google Meet, přes nějž dělám online hodiny. Ve škole část kantorů používá ještě i aplikaci Moodle.

On-line hodiny vyučuješ z domova, nebo ze školy?
V době před Vánocemi jsem učila ze školy.  Část žáků on-line a část prezenčně.  To byl ten rotační způsob. Bylo to dost náročné skloubit a k tomu ještě dozory ve škole. Dělala jsem si dvojitou přípravu pro žáky ve škole a pro žáky doma. A také je to dvojí kontrola. Občas jsem měla zmatek, která třída byla zrovna ve škola a která ne (smích).

Podle čeho a jak hodnotíš žáky?
Je potřeba zmínit, že na jaře byla distanční výuka nepovinná. Teď je to nastavené tak, že účast je povinná. Zadávám úkoly do určitého data a bere se také v potaz i účast na online hodinách. Pokud žák úkol v termínu nesplní či není na hodině, zapisuje se mu absence. Pokud přesáhne určité procento zameškaných hodin, může studentovi hrozit komisionální přezkoušení z předmětu. Jiná otázka jsou testy. No, v tom je hodnocení trochu těžší, protože žáci samozřejmě najdou způsob, jak opisovat, spolupracovat se spolužáci přes mobil či najít odpovědi na internetu. Zadávám třeba prezentace. V dějepise jsem jim dala za úkol udělat prezentaci o Karlu IV. a na online hodině ji museli odprezentovat. Hodnotím snahu, přípravu a přístup. Žáci musí pochopit, že se neučí pro mě ale pro sebe a k tomu tak i přistupovat.


Co vysvědčení, jak bude vypadat?
Každá známka má jinou hodnotu. Dávám víc přednost známkám z prezenční výuky. A když bude známka nerozhodně, tak se přikloním k výsledkům z distanční výuky. Ve školním řádu je, že žák musí mít minimálně tři známky za pololetí, což máme.

Jak je to s učením anglického jazyka on-line?
Náročné, jak jinak. Ne všichni žáci používají videokameru, takže často nevím, zda mi rozumí, když na ně mluvím anglicky. Hodnocení je podobné jako v dějepise, známkuji psaný projev, testy, ale i mluvený projev – kdy použijí diktafon na mobilu a vloží opět do Google učebny. Uvítala bych, kdyby videokamera byla povinná pro všechny žáky.

Na všem se dá najít něco pozitivního. Snad i na distanční výuce…
Na základě této výuky poznáš charakter dětí. Žáky hodně vede k samostatnosti. Je to nejlepší příprava na vysokou školu. Na jaře to bylo šílené, žáci se v tom ztráceli a nevěděli, kde co mají hledat. Od podzimu už to bylo mnohem lepší. Už všichni ví, jak platforma funguje a kde mají zadané úkoly. Zvládají vše výborně.

Na podzim se žáci vrátili na čas do školy v rouškách. Jak bylo náročné učit cizí jazyk, když jim nevidíš do obličeje?
Je to velmi těžké. Musím mluvit víc nahlas a hodně nastražit uši, protože někteří se stydí a mluví potichu a přes roušku je to ještě tlumenější.  Naštěstí mám výhodu, že tito žáci na gymnáziu už jazyk znají, ale neumím si představit výuku na základní škole, kde se učí výslovnost.

Zbývá ti vůbec nějaký čas pro sebe?
Na jaře jsem neměla čas vůbec žádný a musela jsem se sama donutit si ho udělat. Máme zahradu a tam bylo hodně práce a také náš pes chtěl pro sebe urvat kus času.  Moc to nešlo, když jsem viděla, jak mi stále chodí e-maily a žáci v tom tápou… Na podzim to bylo ještě ztíženější o to, že dcera šla do první třídy, takže jsem seděla dvě hodiny denně s prvňáčkem, protože nezvládala ovládat sama počítač. Přípravy jsem pak dělala v noci. Už je to teď lepší a doufám, že to nejtěžší máme za sebou.

Šárka Vostálová

 

Fotogalerie