Digitalizace je dnes už nedílnou součástí moderního vzdělávání a Skupina ČEZ jde tomuto trendu už několikátým rokem naproti. Významnou pozornost věnuje i Jihomoravskému kraji, kde pomáhá se vzděláváním potenciálních odborníků pro budoucí moderní provozy, mimo jiné i pro nový blok Jaderné elektrárny v Dukovanech nebo horkovod, který bude teplem jihomoravskou metropoli zásobovat. Na gymnáziu „Jaroška“ v Brně se proto dnes za účasti ministra dopravy Martina Kupky, primátorky Brna Markéty Vaňkové a člena představenstva ČEZ Tomáše Pleskače uskutečnilo pilotní vysílání unikátních on-line prohlídek Virtuálně v elektrárně, které začínají již svůj pátý ročník.
„Vláda moderní technologie a digitalizaci dlouhodobě podporuje na všech úrovních. Školství jako jedna z priorit našeho kabinetu se za poslední roky i díky spolupráci škol s firmami velmi posunulo. Nadchnout mladé pro technické obory, které budeme potřebovat jak v energetice, ale také v dopravě a dalších oblastech, je velký úkol, k jehož plnění přispívají i takové projekty jako je Virtuálně v elektrárně,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Virtuálně v elektrárně je unikátní vzdělávací program zaměřený na energetiku. Jedná se o interaktivní, živé prohlídky elektráren (Temelín, Dukovany, obnovitelné zdroje energie nebo Dlouhé stráně) a také distribuční soustavy. Prohlídky probíhají na dálku, není k nim tak potřeba nic víc než připojení k internetu, interaktivní tabule ve třídě a počítač. Vše probíhá přímým přenosem se živými průvodci.
Největší česká energetická společnost ČEZ má za sebou již čtyři ročníky prohlídek Virtuálně v elektrárně. "Za tu dobu průvodci uskutečnili 3 166 prohlídek, kterých se zúčastnilo přes 140 000 návštěvníků, hlavně žáků a studentů. Šlo o bezmála 6 000 tříd z 2 900 škol," uvedl tiskový mluvčí Jaderné elektrárny Dukovany Jiří Bezděk.
„Ideální je, když si dokážeme ve spolupráci se školami vychovávat mladé technické talenty už během jejich studia. Už nyní víme, že budeme v příštích letech potřebovat tisíce nových a odborně vzdělaných zaměstnanců. Skupinu ČEZ čeká nejen dostavba nových jaderných zdrojů, ale i rozvoj obnovitelné energetiky, dekarbonizačních projektů i využití nejmodernějších technologií v energetice. Podobné akce považuji za nedílnou součást naší celkové náborové strategie, abychom i v dalších desetiletích uměli zajistit energetickou soběstačnost a bezpečnost Česka,“ vysvětluje člen představenstva a ředitel divize nová energetika ČEZ Tomáš Pleskač.
Pilotní vysílání Virtuálně elektrárně se uskutečnilo na brněnském gymnáziu „Jaroška“. Škola je jednou z partnerských škol Skupiny ČEZ už od roku 2009 a je skvělým příkladem dobré spolupráce a přípravy nových odborníků. Žáci se v rámci aktivit Skupiny ČEZ účastní Jaderných maturit nebo exkurzí do provozů. Od roku 2019 na „Jarošce“ funguje také Oranžová učebna umožňující kvalitní a interaktivní výuku fyziky a technických předmětů. V rámci Skupiny ČEZ se rovněž uplatnilo hned několik studentů této školy.
Skupina ČEZ jako společensky odpovědná firma už více než 30 let podporuje vzdělávání dětí i učitelů v oblasti energetiky, učitelům dlouhodobě nabízí podporu při zapojování žáků do fyzikálních témat. Projekt Virtuálně v elektrárně tak perfektně zapadá do portfolia vzdělávacích aktivit ČEZ.