Hned šest nových rychlodobíjecích stanice v Havlíčkově Brodě (1), Jihlavě (3), Pelhřimově (1), Stonařově (1) a jedna normální dobíjecí stanice opět v Havlíčkově Brodě potěšilo v loňském roce řidiče elektromobilů na Vysočině. Jen od ČEZ se v kraji zvýšil celkový počet stanic na 17.
"A právě na Vysočině mohou řidiči také tankovat zaručeně bezemisní energii, a to u zelených stojanů u Jaderné elektrárny Dukovany," uvedl tiskový mluvčí Jaderné elektrárny Dukovany Jiří Bezděk. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic se loni celkem rozrostla o dosud rekordních 110 stojanů. Trendem roku 2022 budou dobíjecí huby, které umožní čerpat energii najednou 6 a více e-autům. Síť roste díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.
Celkový odběr 3,5 milionů kWh certifikované bezemisní elektřiny vzrostl o 44 %. Oproti 2,44 milionu kWh načerpané ekologické elektřiny v roce 2020 jde o dramatické zvýšení, o které se rovným dílem zasloužilo jak výrazné rozšíření sítě, tak pokračující boom elektrických aut v Česku. Těch čistě elektrických loni na českých silnicích podruhé za sebou přibylo více než 3 tisíce. Řidiči e-aut loni u stanic ČEZ zastavili k „tankování“ více než 230tisíckrát. Načerpali přitom energii, která by až po okraj naplnila baterie 97 878 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 587 e-aut kolem světa.
„Letošním úkolem je udržet tempo výstavby a pokračovat v loni zahájeném budování ultrarychlých stanic schopných významně zkrátit časy dobíjení a nabídnout služby velkých hubů,“ říká místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie Pavel Cyrani.
„Vedle pandemických omezení bylo pro nás loni hlavní překážkou dění na světových trzích, které znamenalo zdražování některých materiálů a technologií nebo prodlužování dodacích lhůt. Přesto se díky úsilí našich specialistů, infrastrukturních partnerů a také přeci jen pružnějšímu schvalovacímu prostředí podařilo poprvé dát do služeb řidičům více než 100 nových stanic za rok,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW dnes tvoří 80 % sítě a umožňují v jednu chvíli dobíjení dvou elektromobilů. Kromě toho začal ČEZ loni stavět stanice o výkonech od 150 do 180 kW umožňující výrazně snížit dobu čerpání energie. Pět těchto nových stojanů funguje u dálnice D1.
"Hned sedm nových zelených rychlodobíjecích stanic v loňském roce postavil ČEZ také v jihomoravské metropoli. Jen od ČEZ se v Jihomoravském kraji zvýšil celkový počet stanic na 17," doplnil tiskový mluvčí elektrárny Dukovany Jiří Bezděk.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry energie podle typu stanice a rychlosti nabíjení. Více na Smlouvy, ceník a OPSE | Futurego.cz
Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.