Z regionu

Brno-Bohunice osvětlilo frekventovaný přechod přes ulici Hraničky

24. 04. 2017

Městská část Brno-Bohunice nechala osvětlit nepřehledný a nebezpečný přechod u křižovatky ulic Hraničky a Švermova.

Zebru přes frekventovanou silnici  často využívají děti cestou do školy a do sportovního areálu. Na osvětlení přechodu přispěla městu Nadace ČEZ částkou 120 000 korun.

Přechod, který vede přes hlavní komunikaci, využívá velká část obyvatel staré zástavby cestou na nedalekou zastávku tramvaje. Dosud mu přímé osvětlení chybělo. „Přechod se nachází na horizontu komunikace, což zvyšovalo jeho nepřehlednost, protože protijedoucí auta se vzájemně osvětlují. Odborným osvětlením jsme proto zvýšili jeho bezpečnost a vyšli tak vstříc požadavku našich občanů,“ uvedl starosta městské části Brno-Bohunice Antonín Crha.

Přechod navíc leží mezi dvěma autobusovými zastávkami a hojně jej využívají děti i dospělí cestou do školy, k tramvajové zastávce, blízkému sportovnímu areálu a obchodnímu centru. Na rekonstrukci přechodu vynaložilo město celkem 175 116 korun, z toho 120 tisíc pokryl příspěvek Nadace ČEZ. 

Nadace ČEZ osvětluje nebezpečné přechody už pátým rokem. Od počátku se setkává s velkým zájmem měst, obcí i široké veřejnosti napříč republikou. „Ze statistik vyplývá, že přibližně dvě třetiny tragických nehod se stávají v noci, kdy je ale zároveň mnohem menší pohyb osob i aut. Proto je bezpečné osvětlení přechodu, které zvýší pravděpodobnost, že si řidič všimne chodce včas, nesmírně důležité. Proto ani letos s osvětlováním nebezpečných přechodů neustáváme,“ sdělila ředitelka Nadace ČEZ Michaela Ziková.

Další fakta:

  • Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Osmou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 22 chodců.
  • Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
  • Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
  • Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
  • Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.